hästskötarexamen!

i torsdags var jag alltså i Umeå på Hippologum och gjorde hästskötarexamen - och klarade det :)

Dagen såg ut såhär

kl 8 - samling, information om dagen och teoretiskt prov i hästkunskap
9 - ridning
10 - visa här för hand
1045 - longering
12 - lunch
13 - stallprov
14 - foderprov, muntligt och skriftligt

jag höll på att ryka direkt i hästkunskapsprovet! det var många ord man skulle förklara som jag hade helt missat, plus att hjärnan var helt blockerad av nervositet så det kändes inte alls bra. men i slutet av dagen fick jag veta att jag hade precis varit godkänd på det. tur, och skönt! :) ridningen gick jättebra, hästen som var min för dagen var en mycket snäll och lättsam gul herre vid namn Pan Apple. så först red jag honom, sen fick jag byta till en riktigt snygg, känlig och pigg sak. det gick jättebra så där kände jag mig rätt säker. 

visa häst för hand fick jag göra med min gula kompis, det gick också riktigt bra :) han ville gå lite snett i skritten bara men försökte bara att hålla lite mer på ytter, ta ögonmärke och maschera på!

vidare på longeringen fick jag naturligtvis longera med kapson, det som vi inte ens tränat med en enda gång! men jag var ju sist av alla ut, så jag pumpade dom andra tjejerna på info när dom kom ut.. hehe. gjorde två riktigt klantiga missar, tappade spöet på marken. men som tur var hade jag inte skickat ut hästen på volten så jag skyndade mig att ta upp det snabbt! och när jag skulle byta varv så glömde jag bort att ta in honom till mitten av volten innan jag började ändra inspänningen. men när jag kom på det så tog jag in honom till mitten och ändrade klart. 

försökte bara hela tiden tänka på att inte bli stressad, utan bara ta det lugnt och tänka på alla detaljer! fick svara på massa frågor om utrustningen, hur stor volten ska vara osv medans. 

stallprovet var jag duktig på, hade 19/20 rätt på att identifiera olika utrustningar och tillbehör, hade nytta av min hovslagarpojkvän och att man snokat på alla saker i hans verktygslåda ;) fick en mycket tacksam man att knoppa också. vi skulle dessutom linda arbetsbandage med fleecelindor och utan paddar, där hade vi gott om tid så jag gjorde om den ena tills jag blev helt nöjd.

till sist var det bara foderprovet kvar, jag och elin hade verkligen pluggat foder stenhårt,  det hade vi verkligen nytta av. klarade att identifiera alla foderprover utom två - sojamjöl och foderjäst.

så nu är man godkänd! :) måste fixa tappskokompetensen och hjärt- och lungräddning inom 6 månader bara :)


här är min gula hjälte knoppad och med en framlinda

Pan Apple f - 97 e, Landlord u, Flying Pan


lagbild! en otroligt mentalt och fyskiskt trött matilda och en fantastiskt gul pojke ;p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0