Riddag

Hej,

idag har jag varit i Oxsta och ridit tre hästar :) Gurra, Knubben och Penny. Gurra har börjat träna ordentligt igen efter sin skada och han känns verkligen fräsch. Förut när han bara skrittade var han ganska stel och tråkig, men nu när han får arbeta ordentligt och framåt med sin stora kropp (han är minst 170 cm, ganska ovanligt för ett varmblod) så är han jättekul att träna med :)

Knubben är väldigt stressad och hetsig så med honom jobbade jag bara skritt, har tidigare ridit honom på ganska skarpa bett men idag provade jag med tredelat tränsbett. Det tycker jag faktiskt fungerar väldigt bra på många hästar, och även på honom. Lyckades få honom att jobba på i en mer avspänd skritt än tidigare med låg nacke. Ska fortsätta att jobba så med honom tills han är lugn och stadig innan vi går vidare.

Penny fick ett riktigt bryt idag, jag visade Ekke som äger henne hur vi strechar Carolinas rygg innan jag red henne och då blev hon skitförbannad och slog efter mig på stallgången. Och sen när jag red iväg så var hon helt koko, slog och slog. Hoppade upp och slog bakut och var riktigt knepig, höll på att åka av där ett par gånger! Så jag bad Ekke komma ut och titta om hon såg halt ut eller så (hon kändes dock inte halt, men man vill ju vara säker). Han tyckte inte heller hon var halt, däremot tyckte han att hon såg ut att använda högerbak bättre än hon brukar göra när hon höll sig på marken. Märkligt! Så jag red henne bara något varv till på banan ganska kravlöst och försökte bara få henne att tänka lite framåt och glömma bort tokigheterna. Vi får väl se om det var något bra eller dåligt, ska dit på fredag igen nästa vecka :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0